søndag den 15. september 2013

9/11, nye udvekslingsstudenter og Capitol!

Hej!

Det er ikke så længe siden sidst jeg har opdateret, men jeg synes alligevel at I fortjener et indlæg på en søndag.

Jeg starter lige med et tillæg til onsdagens begivenheder: Jeg gik i skole og på Union Station lagde jeg mærke til at alle flagene var på halvt, så jeg tænkte "hm, det var da mærkeligt? Måske er de ikke gået i gang med at hejse flagene endnu" Da jeg sad i min US history klasse, skulle vi lave en warm up-øvelse med hvordan ulykken på 9/11 har forandret verden i dag. Igen tænkte jeg "mærkeligt, for i mandags snakkede vi om Colombus?" Da dagens meddelelser kom over højtalerne, bedte vores viceskoleinspektør os om at være stille et øjeblik for de tabte den 11. september, og det var dér det gik op for mig at flagene var på halvt, og hvorfor vi havde startet dagen med at skrive om ulykken. Heldigvis var jeg ikke den eneste der havde glemt det!

Torsdag havde jeg stadig ondt i min krop, og det gjorde det ikke bedre at jeg havde P.E og 50 minutters løb efter skole! Heldigvis fik jeg et stooort kram fra min ven Mathias inden vi gik til hver vores time efter frokost. Til P.E legede vi med Frisbee, og løb på track-banen. Jeg frygtede de 50 minutter i 30 graders varme, men det viste sig ikke at være så slemt. Jeg tror dog ikke at det blev til 50 minutter, men jeg og en pige fra mit Cross Country hold nåede til Washington Monument og tilbage på vores skole inden den lukkede! På vejen hjem fra skole trak vejret op til uvejr, og da jeg havde været indenfor i 5 min. begyndte det at tordne, lyne og regne voldsomt. Det blev mørkt udenfor, og pludselig føltes det som om jeg fik travlt med at lave lektier. Det havde jeg heldigvis ikke, for det er det fede ved torsdage, der er ikke så mange lektier tilbage! Gabi og jeg spiste aftensmad sammen, mens Janine og Ron var ude og løbe. Den aften nussede jeg rundt på vores værelse, ordnede vasketøj og lavede lidt lektier.

Fredag er nok min yndlingsdag! Det er nemlig dagen med WEEKEND! Denne fredag var dog en smule anderledes i form af at vi mødte en masse nye udvekslingsstudenter fra bla. Rusland og Thailand. Det er altid fedt at møde nye mennesker, også selvom de ikke er fra AFS ;-) Efter skole tog jeg med Mariam fra Georgien, Anastasia fra Rusland, Izumi fra Japan og Julia fra Ukraine ud for at dele en pizza og spise is. Jeg synes det var velfortjent efter en hel uge med ordenlig skole! Vi spiste også is inden vi tog hjem. Da jeg kom hjem var Granny og Papa tilbage fra deres tur til New York. Janine, Granny og jeg gik til "Corner Market" for at købe nogle småting. Jeg fik overtalt Janine til at købe overmodne bananer så vi kunne lave bananbrød, og mens Granny og jeg kiggede på brødsektionen fik vi os en glædelig overraskelse; TYSK RUGBRØD! Jep, rugbrød som vi kender det i dejlige Danmark! Det var selvfølgelig ikke lige så godt, men det var rugbrød! Da vi kom hjem gik jeg i gang med banan brød, mens Ron lavede Pulled Pork sandwiches (yum!) Efter maden gik vi ud for at få gelato (italiensk is) Da vi kom hjem sad vi lidt og snakkede, indtil jeg blev træt i og jeg gik op på mit værelse.

Lørdag sov jeg længe, helt til klokken ni! Ron var taget af sted for at lave noget militær-halløj, Gabi lavede skole (hun har stuearrest, så hun skal lave skole hver dag) og resten af huset var i køkkenet. Jeg spiste rugbrød til morgenmad, samt bananbrød. Efter morgenmaden gik vi (Janine, Granny, Papa og jeg) til Capitol bygningen for Janine ville give os en rundvisning. Vi sprang køen over, for Janine arbejder der sommetider, og så er der visse fordele! Vi fik lov til at komme steder hen hvor ingen andre må, og faktisk blev vi venner med en sikkerhedsvagt som ledte os ned til et marmorbadekar, som blev brugt af senatorer og kongresmænd i gamle dage. Vi blev også lukket ind i et rum som blev brugt af kvinder i gamle dage, hvor de kunne amme og passe deres børn, mens deres mænd var til høringer. Janine prøvede også at få os på the Speaker's Balcony, men døren var desværre låst. Efter vi havde sagt tak og farvel til sikkerhedsvegten (og Papa havde fået et badge med "Capitol Security Police") tog Janine os med til hendes kontor og gav os Marine Corps gadgets. Vi gik til Burito Brothers og fik frokost, og derefter gik jeg til Eastern Market for at mødes med Ida, Marina og Eduard. Vi gik lidt rundt, smagte på frugt, var hurtigt hjemme hos Ida og derefter gik jeg jeg hjem. Granny og Papa tog hjem til Utah kort efter jeg var kommet hjem. Jeg lavede geometri lektier, købte is som Gabi og jeg delte og trak mig så tilbage på mit værelse for ikke at forstyrre Gabi i hendes skole arbejde. Ron kom hjem i fuld militær uniform, og det var lidt af en overraskelse for mig, for det havde jeg aldrig set før. Det var ret sjovt. Om aftenen da Gabi havde fået fri, tog vi billeder med vores blomster kranse og så hver vores serie.

Søndag stod jeg op og løb en tur ned til Capitol. Vejret var vidunderligt dejligt. 17 grader og solskin! Jeg blev stoppet af et par turister der ville have taget deres billeder, og som den venlige amerikaner jeg er, sagde jeg selvfølgelig ja. Jeg er nået til det punkt af min oplevelse der hedder "spot turisterne, og had dem for den uorden de laver i metroen" Man står til højre, og går til venstre! Jeg hader dem ikke, men det er faktisk irriterende... Da jeg om hjem gik jeg ud i køkkenet for at tage et glas vand, da en bunke rod fangede mit blik. Da jeg havde gloet på bunken i 2 sekunder, røg en masse Halloween pynt ned fra en hylde ovenover. Jeg blev virkelig forskrækket og jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle gøre, så jeg lod det bare ligge og skyndte mig ovenpå. Da klokken blev ca. 13 US tid, Skypede jeg med familien derhjemme. Der var mange problemer på forbindelsen, så det blev kun kort. Men det var dejligt at se dem, og de har det godt. Senere i dag skal jeg lave mad, men for nu har jeg lektier til i morgen!

Næste uge byder på mere skole, mere løb og skole igen! Men jeg har gode venner på min skole, og selvom lærerne ikke er i lige så fin kvalitet som på Bækkegårsdsskolen, så går det nok!

- Emma

Ingen kommentarer:

Send en kommentar